Quantcast
Get breaking news alerts via email

Click here to manage your alerts
A skyward view of the El Universal newspaper headquarters, in downtown Caracas, Venezuela, Friday, July 4, 2014. El Universal, one of Venezuela's most prestigious newspapers has been sold, Editor in Chief Elides Rojas confirmed. Details of the sale of Caracas-based El Universal to a group of Spanish investors were still emerging Friday. (AP Photo/Ramon Espinosa)
Prestigious Venezuelan newspaper to be sold
Communications » Facing more government pressure, El Universal sold to Spaniards.
First Published Jul 04 2014 05:13 pm • Last Updated Jul 04 2014 07:02 pm

Caracas, Venezuela • One of Venezuela’s oldest and most prestigious newspapers has been sold amid increasing government pressure on the country’s press.

The editor in chief of Caracas-based El Universal, Elides Rojas, confirmed that a group of Spanish investors had bought the broadsheet from the family that has run the paper since it was founded 104 years ago.

Join the Discussion
Post a Comment

While neutral reporting in Venezuela is hard to come by after 15 years of polarization over socialist rule, El Universal has stuck closer than most to the ideal of fact-based, investigative reporting amid a crackdown on media outlets that, like it, have been fiercely critical of the government.

Rojas acknowledged apprehension in the newsroom about whether the paper will follow in the steps of other recently sold news media outlets that have softened their editorial line, but said he had been assured that the paper’s editorial independence would not be compromised.

Partly driving those concerns was the appointment of Jesus Abreu, a former bank manager who is the brother of the famed director of Venezuela’s government-funded system of youth orchestras, to lead the paper.

On Friday, El Universal employees gathered for a meeting with their new manager. Reporters say Abreu told them that they had been bought by the Spanish company Epalisticia, but deflected most questions about the new owners. After the meeting, reporters hurried to look the company up, but found a scant digital footprint.

President Nicolas Maduro and his predecessor Hugo Chavez have driven most independent journalism from airwaves, using fines and the revocation of licenses to silence critical voices.

Meanwhile, a newsprint shortage combined with government harassment of journalists and media it accuses of plotting its overthrow has made the task of running a Venezuelan newspaper increasingly unappealing. Rumors have been circulating for more than a year that the Mata family, which has run the broadsheet since its founding in 1909, were looking to sell.

In May, El Universal announced that it would cut the size of its daily editions because of the newsprint shortage. The paper now publishes 16 pages a day, down from 24. Circulation has dropped, and newsstands almost immediately sell out of what copies are available.

In the past year, more than a dozen Venezuelan papers have closed or reduced their print editions because of a lack of dollars to buy newsprint. Venezuela’s government has restricted access to foreign currency for 11 years.


story continues below
story continues below

The last television station broadcasting criticism of the government, Globovision, was sold in 2013 after being fined $2 million for its coverage of a prison riot. Three local businessmen with no prior media experience bought the channel, which immediately stopped broadcasting opposition news conferences and rallies.

Meanwhile, the government has increased the number of state-run TV channels. The newspaper chain that includes Venezuela’s most-read daily, Ultimas Noticias, was also sold last year and saw many of its prize-winning investigative reporters resign in dismay.

Government control of television news has gotten tighter since an opposition protest movement broke out in February. At the height of the protests, Maduro expelled CNN and the Colombian channel TNT24 because of their coverage, which it said was slanted and was fueling violence.

For now, freedom of expression watchdogs are waiting to see whether the Spanish buyers turn out to have government ties.

"If the result of the sale is that El Universal changes its tone to become a pro-government outlet, that’s something that would really be a concern, because it’s a newspaper that is providing a lot of criticism at a time that the broadcast is dominated by official views," said Carlos Lauria, Americas director of the New York-based Committee for the Protection of Journalists.



Copyright 2014 The Salt Lake Tribune. All rights reserved. This material may not be published, broadcast, rewritten or redistributed.

Top Reader Comments Read All Comments Post a Comment
Click here to read all comments   Click here to post a comment


About Reader Comments


Reader comments on sltrib.com are the opinions of the writer, not The Salt Lake Tribune. We will delete comments containing obscenities, personal attacks and inappropriate or offensive remarks. Flagrant or repeat violators will be banned. If you see an objectionable comment, please alert us by clicking the arrow on the upper right side of the comment and selecting "Flag comment as inappropriate". If you've recently registered with Disqus or aren't seeing your comments immediately, you may need to verify your email address. To do so, visit disqus.com/account.
See more about comments here.
Staying Connected
Videos
Jobs
Contests and Promotions
  • Search Obituaries
  • Place an Obituary

  • Search Cars
  • Search Homes
  • Search Jobs
  • Search Marketplace
  • Search Legal Notices

  • Other Services
  • Advertise With Us
  • Subscribe to the Newspaper
  • Access your e-Edition
  • Frequently Asked Questions
  • Contact a newsroom staff member
  • Access the Trib Archives
  • Privacy Policy
  • Missing your paper? Need to place your paper on vacation hold? For this and any other subscription related needs, click here or call 801.204.6100.