Quantcast
Get breaking news alerts via email

Click here to manage your alerts
Staffers work in the Al-Jazeera America newsroom after the network's first broadcast on Tuesday, Aug. 20, 2013 in New York. The Qatar-based Al-Jazeera Media Network launched its U.S. outlet only eight months after announcing the new venture, which on Tuesday replaced Al Gore's Current TV in more than 45 million TV homes. (AP Photo/Bebeto Matthews)
Review: Al Jazeera America has substance but may need spice
First Published Aug 21 2013 12:46 pm • Last Updated Aug 21 2013 12:47 pm

In the first few hours of its debut broadcast Tuesday, the new Al Jazeera America news channel proved itself to be what you might expect in a new mainstream news channel. It was accurate, responsible and technically polished.

The question is: Is that enough?

Join the Discussion
Post a Comment

The odds against the channel attracting a healthy audience are so formidable — more than half of American cable and satellite homes don’t even receive it — that Al Jazeera America (AJA) might need more than the just-the-facts-ma’am reporting that it aired in its debut. Despite its laudable goal of avoiding the polarizing aspects of cable news, AJA might be testing the proposition that the straight-up presentation of the news — sans some of the smoke and sizzle — can succeed in a crowded media landscape.

It’s also testing whether Americans will embrace anything called Al Jazeera.

Al Jazeera America is the fully Americanized version of Al Jazeera English (AJE), the English-language version of Al Jazeera — the pan-Arabic satellite channel that revolutionized news reporting in the Middle East starting in 1996.

AJE launched in 2006 and was an immediate and lasting flop in the United States. Cable operators across the country declined to add it to their channel lineups.

So Al Jazeera’s owner, the royal emir of the oil-rich Persian Gulf state of Qatar, decided to crash the lucrative American market the old-fashioned way: He bought his way in. In January, Al Jazeera paid $500 million for Current TV, the little-viewed network part-owned by Al Gore. Al Jazeera didn’t want Current so much as it wanted Current’s contracts with cable companies, which ensure that it is delivered to about 45 million American homes. (On the eve of AJA’s launch, cable operator AT&T U-Verse unexpectedly dropped the channel, wiping about 5 million homes off its subscriber ranks and prompting a lawsuit by Al Jazeera.)

Having only partially solved its distribution problem, AJA still faces what might be called a perception issue but should be called a prejudice issue.

Among some Americans, the name Al Jazeera is associated with broadcasts of Osama bin Laden’s videotaped threats against the West, and anti-Americanism generally. More recently, the parent network has been harshly criticized inside and outside the United States for its allegedly biased coverage in support of ousted Egyptian president Mohammed Morsi and his organization, the Muslim Brotherhood.

AJA spent its first hour on the air Tuesday subtly addressing this elephant in its control room. It aired a series of promos featuring its anchors and reporters, but also interviews with everyday Americans attesting that the arrival of AJA was welcome because the American news media wasn’t always so fair, either. Amid clips of MSNBC’s Al Sharpton and Fox News’s Bill O’Reilly, the central message was clear: Americans were being denied the news they deserve. "It’s a business," one man says of AJA. "They’re entitled to set up a business."


story continues below
story continues below

Some of the Americans featured in those promos weren’t so ordinary: AJA slipped in clips of onetime Republican presidential candidate John McCain and former secretary of state Hillary Rodham Clinton praising Al Jazeera. Clinton, for example, said Al Jazeera "gets ratings" because "it’s real news."

Amid all its hype about "telling stories that haven’t been told before" and "putting the news in viewers’ hands," AJA also told viewers that it had "created hundreds of jobs" by starting the network and building an elaborate newsroom in Manhattan.

AJA’s initial news broadcast featured a conventional rundown of stories - turmoil in Egypt, gunfire at an elementary school in Georgia, wildfires out West, a feature on the new San Francisco Bay Bridge span. The broadcast featured a number of faces familiar to cable news junkies, such as former CNN anchor Tony Harris and former CNN business host Ali Velshi. Joie Chen, another former CNN anchor, hosts a prime-time show, and David Shuster, late of MSNBC, is a news analyst and reporter.

There was little flash. The lead story - "team coverage" of the Egypt crisis - consisted solely of talking-head reports from White House correspondent Mike Viqueira and Cairo reporter David Jackson, with Harris hopping in for some cross talk.

The other stories also were presented without gimmickry. If anything, AJA was behind the curve. The detention of reporter Glenn Greenwald’s partner by anti-terrorism authorities in London aired more than 24 hours after the news broke; a story on Kodak’s retrenchment missed some breaking news about the company winning court approval for its plan to emerge from bankruptcy protection.

"Inside Story," a panel-discussion program that followed the inaugural one-hour newscast, featured three academic experts on climate change. They essentially agreed that ocean levels are rising and that major American cities are threatened - thereby producing none of the sparks that usually fly when such topics are discussed on cable TV.

To be sure, the network has a handsome look. Anchors deliver the news in front of a floor-to-ceiling video wall and, at times, they seem to be part of the news photo projected behind them. Names and datelines are rendered in distinctive yellow, black and white lettering.

At the moment, the national cable-news marketplace is bustling, and perhaps bursting. In addition to the four leaders — Fox News, CNN, MSNBC and HLN — there are successful niche and specialty players such as ESPN, CNBC, CSPAN, Bloomberg and the Weather Channel.

In late October, ABC News and Univision will launch Fusion, an English-language news-and-entertainment network aimed at younger Latinos. And that doesn’t count foreign-based news sources that are trying to chip off their own sliver of American mind-share, from the BBC to Russia’s RTV to China’s state-run CCTV.

Al Jazeera America’s slogan promises, "There’s more to it." If it hopes to stand out in a crowded field, it knows it has to make good on that.



Copyright 2014 The Salt Lake Tribune. All rights reserved. This material may not be published, broadcast, rewritten or redistributed.

Top Reader Comments Read All Comments Post a Comment
Click here to read all comments   Click here to post a comment


About Reader Comments


Reader comments on sltrib.com are the opinions of the writer, not The Salt Lake Tribune. We will delete comments containing obscenities, personal attacks and inappropriate or offensive remarks. Flagrant or repeat violators will be banned. If you see an objectionable comment, please alert us by clicking the arrow on the upper right side of the comment and selecting "Flag comment as inappropriate". If you've recently registered with Disqus or aren't seeing your comments immediately, you may need to verify your email address. To do so, visit disqus.com/account.
See more about comments here.
Staying Connected
Videos
Jobs
Contests and Promotions
  • Search Obituaries
  • Place an Obituary

  • Search Cars
  • Search Homes
  • Search Jobs
  • Search Marketplace
  • Search Legal Notices

  • Other Services
  • Advertise With Us
  • Subscribe to the Newspaper
  • Access your e-Edition
  • Frequently Asked Questions
  • Contact a newsroom staff member
  • Access the Trib Archives
  • Privacy Policy
  • Missing your paper? Need to place your paper on vacation hold? For this and any other subscription related needs, click here or call 801.204.6100.